Autistiska personer genom tiderna – Historik om autism

Pixabay

Asperger syndrom – autism, idag går diagnoserna under en och samma beteckning dvs – autismspektrumtillstånd. För att förenkla det lite, kommer jag använda benämningen autism.

Autism har funnits i alla tider. Men det har inte funnits någon kännedom om det. Förr i tiden fick många fick felaktiga diagnoser inom psykiatrin. Andra fick leva med känslan av att vara annorlunda, utan att förstå varför.

Det var först när Leo Kanner och Hans Asperger (båda barnpsykiater och forskare), började studera autism. De var verksamma under samma tid. Deras forskning skiljde sig från varandra, och den mesta av forskningen gjordes på pojkar.

Hans Aspergers forskning blev först uppmärksammad på 1980-talet av läkaren Lorna Wing.

Men det skulle dröja flera år tills dess att man upptäckte att även flickor kan ha autism.

Många kvinnor får ofta felaktig diagnos, när det egentligen handlar om autistiska drag. Jag kan ta mig själv som exempel; jag fick min autism diagnos först när jag var 30 år gammal. Innan dess hade jag blivit felaktigt diagnostiserad med borderline. Man kan givetvis ha båda diagnoserna. Men jag kände mig aldrig riktigt hemma i borderline diagnosen. Det var först när jag fick diagnosen autism som jag någonstans inom mig kände att den stämde.

Tyvärr är det alltför ofta så att främst flickor går obemärkta förbi. De passerar strax under radarn. Detta på grund av att flickor har lättare för att anpassa sig (på bekostnad av stor ansträngning), och att deras intressen ses som typiskt ”flickiga”. Det är ingen som märker dom, eftersom de inte sticker ut på samma sätt som pojkar med autism. Det vet vi idag, att det är en oerhörd sorg att dessa flickor inte upptäcks tidigare. Först när de kommer upp i vuxenåldern blir svårigheterna mer synliga, men då har flera år passerat då de gått runt med en känsla av att vara annorlunda, utanför och utvecklat andra psykiska symtom såsom ångest och depression, vilket är mycket vanligt vid autism.

Autistiska personer har alltid funnits. Många av dessa har varit totalt avgörande i historien. Kända personer som sägs ha haft autism är bland annat, Leonardo da Vinci, Marie Curie, Albert Einstein, Franz Kafka, Isaac Newton, Michelangelo, Mozart, Emily Dickinson och oändligt många fler.

Genforskningen har visat att gener som förknippas med ökad tendens till autism varit viktiga evolutionsmässigt och därför levt vidare. Fakta kan du hitta här: https://modernpsykologi.se/2018/03/16/fordelen-med-autism/ En otroligt angelägen artikel som fokuserar på autismens styrkor.

Slutligen, Hans Asperger ska ha myntat begreppet: ”Det förefaller som om en smula autism är nödvändig för att man ska nå framgång inom vetenskapen eller konsten. För att bli framgångsrik kan det vara nödvändigt att kunna vända sig bort från den vanliga världen, bort från det enbart praktiska, och ha förmågan att betrakta ett ämne på ett originellt sätt, att trampa upp nya stigar och kanalisera hela sin förmåga på sin specialitet.” Hans Asperger, 1979.

Författare: Carolina A

Jag bloggar främst om min autismdiagnos och mina erfarenheter av psykisk ohälsa. Vem är jag då? Jag har en anställning som projektmedarbetare inom ett projekt som heter "Lyssna på oss!", som syftar till att lyfta kunskaperna om ADHD och autism hos kvinnor och icke-binära. Det är faktiskt mitt drömjobb. Jag har två buskatter som heter Morran och Musse. Morran är dock min änglakatt nu. Min stora passion är att skriva och drömmen är att kunna leva på det i framtiden. Jag brinner för att skriva om den psykiska ohälsan och orättvisor i samhället som drabbar oss som inte passar in i normen.

2 reaktioner till “Autistiska personer genom tiderna – Historik om autism”

  1. Så sant.
    Eller så kan man göra som läkare som bara ser autism.
    Sätta autism på ett barn med svåra psykiska problem.

    Som senare under livet nästan lyckas ta död på sig själv.

    För att sen när personen blir vuxen får rätt stöd .

    Jag är ett av de barnen som fått mitt liv förstört av fel diagnoser

    Jag hade autism utvecklingstörning,adhd som barn

    Idag har jag inga av de diagnoserna kvar.

    Visst har adhd drag och vissa autistiska drag.

    Är även tråkigt när läkare inte ser att ett barn som sitter och skriker och gungar fram och tillbaka och är allmänt helt borta faktiskt inte behöver autism.

    Och tyvärr så finns det läkare som är för fyrkantiga.

    Och sen finns det läkare och psykologer som missar att en person har autism fast det är helt solklart.

    Min tös som är 3 år.

    Har någon npf.

    Jag misstänker starkt adhd och autism

    Min make adhd Oja.
    Autism nej då.
    Vår tös är ju andra i ögonen och pratar och är jätte social .🤷😂
    Förlåt jag skrattar.
    Men detta stämmer ju.
    Dock med en utmattad tös .
    Som ibland när allt blir jobbigt.
    Står och snurrar runt och runt och ibland tappar öronen helt.

    Och ibland tycks te sig helt galen.

    Men jo absolut

    Så ja jag håller så med dig .

    Obs:ironi)
    Är givet inte kul att ingen upptäcker deras problematik.

    Min tös flyger jätte fint under radarn.
    Även min make kör en fin flygning under radarn

    Denna mamma går snart sönder av stress .

    Gilla

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång