Om att ha NPF och utsättas för näthat

Nättroll. De sitter bakom sina skärmar och sprider hat. Bara för att man har en plattform på sociala medier, så är det inte automatiskt en ingivelse för trollen. Men det stoppar tyvärr inte dem. 

Oftast är trollen anonyma. Jag har fått bevittna flera vidriga kommentarer som de med en sociala medier plattform fått utstå. Ofta sker det från ett dolt konto. De vågar inte visa sina fula trynen. Fegt att hacka på någon annan. Bakom en skärm dessutom. Är det avundsjuka eller provokation? Vissa människor verkar inte tåla att någon har en diagnos, går på sjukersättning etc. 

Varför vill man göra andra illa? 

Jag fick en märklig kommentar på min blogg om att jag minsann önskar mig alla möjliga diagnoser. Anonymt konto förstås. Har ni hört något så absurt? Visst, här går jag och bråkar med vården för att jag vill ha diagnoser, bara för skojs skull. Det är fan skrattretande hur de beter sig. 

Diskriminering mot personer med funktionsnedsättningar har funnits i alla tider. Förr var det mer synligt och “acceptabelt”. Idag fortsätter det bakom skärmarna. Där sitter de och spyr ur sig hat mot människor som är öppna med sina diagnoser för att öka kunskapen i samhället. Men också för att inte nästa generation ska behöva utstå samma vanmakt och lidande som vi gjort. 

Man väljer inte att gå igenom en utredning “bara för att”. Det är ingen som väljer ett lidande. Det är en stor anledning till att man ens genomgår en utredning. Man ska inte behöva stå ut med att bli ifrågasatt eller skuldbelagd. Ingen har rätt att ifrågasätta ens diagnos. Ingen har rätt att skuldbelägga föräldrar för att deras barn har diagnoser, men som enligt trollen bara är “ouppfostrade”. Dessa nättroll verkar tro att de har någon slags övermakt över andra och att deras sanning är den enda äkta. Detta bevisar bara hur mycket mer kunskap som behövs. 

Till alla hatare: hur mycket ni än försöker såra oss med era känslokalla ord, så kommer vi bara skrika ännu högre. Ni kan inte trycka ner oss eller få tyst på oss. Vi står stadigt. Jag kommer aldrig sluta kämpa för ett mer humant och inkluderande samhälle. Som låter människor få vara som dem är, utan att bli ifrågasatta eller skuldbelagda.

Författare: Carolina A

Jag bloggar främst om min autismdiagnos och mina erfarenheter av psykisk ohälsa. Vem är jag då? Jag har en anställning som projektmedarbetare inom ett projekt som heter "Lyssna på oss!", som syftar till att lyfta kunskaperna om ADHD och autism hos kvinnor och icke-binära. Det är faktiskt mitt drömjobb. Jag har två buskatter som heter Morran och Musse. Morran är dock min änglakatt nu. Min stora passion är att skriva och drömmen är att kunna leva på det i framtiden. Jag brinner för att skriva om den psykiska ohälsan och orättvisor i samhället som drabbar oss som inte passar in i normen.

2 reaktioner till “Om att ha NPF och utsättas för näthat”

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång