Får vården neka en adhd utredning?

I förra inlägget skrev jag om att jag hade ansökt om att få göra en adhd- och ptsd utredning. För några dagar sedan fick jag samtalet från en läkare på psykiatrin, där han meddelade att jag inte kommer få göra en ny adhd utredning, då de anser att den första som gjordes är adekvat. Ja, jo, jag gjorde min första utredning hos dem då jag fick min autismdiagnos. 

Detta är en läkare som jag aldrig träffat. Men det är så inom vården. Läkare byts ut som en annan byter underkläder. Jaja, sak samma. 

Jag gjorde även en second opinion där autismdiagnosen kvarstod, men jag fick högre poäng på adhd än första gången. Eftersom det är mer saker jag lagt märke till, så känner jag att en adhd utredning skulle behövas. 

Men jag kommer alltså inte erbjudas en ny utredning gällande adhd. Ptsd- utredningen nämnde han inte ens. Jag blir så trött, ledsen och besviken på vården. Här går jag och blottar mitt allra innersta för dem som ska vara utbildade och professionella nog att hjälpa en, men vad får jag för det? Ett tack och hej och klick. Det är som att få en smäll på käften rent ut sagt. Dem tar en inte på allvar. 

Jag förstår inte. Tror dem att jag går och hittar på en massa saker som jag har bara för att? Allvarligt. Varför existerar ens psykiatrin om ingen riktig hjälp erbjuds? 

Fortfarande blir kvinnor med odiagnostiserad autism och adhd bortsedda och bortviftade av psykiatrin. Diagnoskriterierna är förlegade och går efter pojkars symtom och kvinnor missas, fortfarande. Skattningsfrågorna måste ändras för att på så sätt fånga upp de kvinnor som är mer osynliga. 

Ja, så nu känner jag bara att, jag struntar i psykiatrin ett tag. Jag har en inbokad tid efter jul hos en privat psykolog som är expert på npf, så jag känner att jag hellre betalar lite mer för att få riktig hjälp. Vilket man inte ska behöva. Jag menar, nu är det bara tur att jag har råd att gå privat. Men man ska inte behöva vara rik för att få hjälp liksom. 

Jag kontaktade faktiskt habiliteringen gällande detta, och frågade om vården verkligen får neka en utredning, även om man redan gjort en. Och tror ni inte att dem hänvisar vidare till en person som i sin tur hänvisar vidare till en person som i sin tur…ah, ni fattar. För att slutligen hamna hos den läkare som nekade mig utredningen från början. Helt otroligt. Jag vet inte vad jag ska säga. Det är så sjukt så det finns inte. Det är så sjukt och absurt att det blir skrattretande. Jag har fan ingen ork att hålla på att ringa runt till flera olika ställen, bara för att hamna hos samma person igen. Och samma där, inte få något riktigt svar. Min mamma får ta hand om dem samtalen, för mitt psyke pallar inte det. Därför skulle jag egentligen behöva en kontaktperson för sådant. Men det fick jag ju också avslag på. Men det är en annan historia. 

Min fråga är väl egentligen: får vården neka adhd-utredning om man redan gjort en tidigare? Har ni erfarenheter kring detta? 

Författare: Carolina A

Jag bloggar främst om min autismdiagnos och mina erfarenheter av psykisk ohälsa. Vem är jag då? Jag har en anställning som projektmedarbetare inom ett projekt som heter "Lyssna på oss!", som syftar till att lyfta kunskaperna om ADHD och autism hos kvinnor och icke-binära. Det är faktiskt mitt drömjobb. Jag har två buskatter som heter Morran och Musse. Morran är dock min änglakatt nu. Min stora passion är att skriva och drömmen är att kunna leva på det i framtiden. Jag brinner för att skriva om den psykiska ohälsan och orättvisor i samhället som drabbar oss som inte passar in i normen.

4 reaktioner till “Får vården neka en adhd utredning?”

  1. För PTSD måste man också tydligen få diagnos men då visar dom tillbaka till autism eller adhd sen skickas du alltid tillbaka och hänvisas tillbak till psykiatrin och samma läkare!Min son gick till vanlig vc och lyckades prata med en vanlig sjuksköterska som gav honom läkartid och hon visste mycket om ptsd! Sen har han slutat springa på psykiatrin där han misstänkte att det började med ptsd för honom!I början ville han bara få hjälp med sitt mående men i alla dessa år inte fått hjälp! Nu har han fått boende stöd som han tycker fungerar med vanliga vettiga människor som har sunt förnuft och inte bara drivs av dessa diagnoser som dom använder istället för att se till personens behov! Visst kan Diagnos hjälpa om den används rätt !Men jag tror den används för ofta för att ger dom diagnos så verkar det som att du är färdig behandlad! Problemet då är att sen säger dom tex att du har ju autism!Dom slutar som där sen ska man kämpa och kämpa men mår inte bra,man behöver folk omkring sig som tar det här på allvar!Och förstår vilken hjälp man behöver!Jag är så ursäkta jag måste svära förbannat less på psykiatrin som nästan sätter käppar i hjulet istället för att förstå vad behöver den här personen för hjälp och stöd!Efter alla alla dessa år har min son börjat förstå och jag med att rätt hjälp och stöd är inte lätt att få! och inte heller alla förstår vilken form av hjälp som finns att få! Jag önskar verkligen att du orkar kämpa igenom det här och att du får hjälp…rätt hjälp!Var tydlig med vilka svårigheter du har vilken hjälp du vill ha och vilket stöd du behöver!Ps min son älskar att skriva och ville bli forskare !/Mvh Marina. Lycka till!

    Gillad av 1 person

    1. Hej Marina. Ja, det är otroligt vilken okunskap som fortfarande råder inom psykiatrin. Det har jag märkt, att när jag berättar om mina svårigheter så hänvisar dem bara tillbaka till min autismdiagnos. Men jag behöver ju fortfarande hjälp. Det är ju inte som att mina svårigheter försvinner bara för att jag får diagnosen.
      Jag har hittat en psykolog som är expert på NPF, och kommer börja gå hos henne efter jul. Det är dock privat, men vad gör man? Jag hoppas på att hon kommer förstå mig, som så många andra terapeuter inte gjort.
      Tack för att du bryr dig. Vad skönt att det löste sig för din son.

      Gilla

  2. varför belasta vården med din önskan att ha så många diagnoser som möjligt? Du har blivit utredd utan att få den diagnosen men ska tjata dig till den. Slöseri med deras tid samt resurser.

    Gilla

    1. Men snälla. Vad är detta för påhopp? Jobbar du själv inom vården kanske?
      Du vet ingenting om mig. Jag känner mig själv bäst än någon annan. Det är inte som att jag söker utredningar för skojs skull människa. Ja, idag är man tvungen att tjata sig till allt, eftersom ingenting fungerar som det ska. Vilket jag inte ska behöva göra, dvs slösa min tid och mina resurser på en vård som inte längre fungerar. Jag föreslår att du lämnar min blogg om du endast är här för att sprida hat. Ditt troll.

      Gilla

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång